קידוח כלונסאות והנחת יסודות לבניין

אחד השלבים הכי חשובים בנייה (ואולי אפילו החשוב מכולם) הוא שלב הנחת היסודות. שלב הנחת היסודות הוא השלב הבסיסי ביותר, והוא זה המבטיח את יציבות הבניין ובטיחותו לאורך שנים רבות. חשוב להתחשב בגורמים רבים, ביניהם סוג הקרקע, עומקה, התחשבות בסיכוי לרעידת אדמה בסמוך למבנה או לתזוזות כלשהן של הקרקע.

 

לאורך השנים פותחו שיטות שונות לביסוס מבנה ולהנחה נכונה של היסודות – את שיטות אלו נסקור במאמר זה.

שיטות לביסוס מבנים

כיום, תוכלו למצוא בשוק כמה שיטות לביסוס יסודות בעזרת קידוח בקרקע. בחירת היסוד תלויה בסוג הקרקע, וחשוב לבחור בשיטה הנכונה, שכן היסוד מעביר את מכלול העומסים הפועלים על המבנה אל הקרקע.

אלו שלוש השיטות עיקריות לביסוס מבנים:

 

  1. יסוד רדוד – בשיטה זו יוצקים בטון בתוך בור רדוד. מעל הבטון משעינים את עמודי המבנה. בדרך כלל משתמשים בשיטה זו בבתים קטנים או באזורים בהם הקרקע טובה לביסוס (חולית או סלעית רכה).
  2. יסוד רפסודה  – במקרה בו הקרקע לא יציבה, ובבניית מבנים רבי מקומות, יסוד רפסודה הוא הפתרון שלכם. בשיטה זו נעשה שימוש במשטח בטון אשר מונח מתחת למספר גדול של עמודים וקירות נושאים, ופועל כסוג של תקרה הפוכה.
  3. יסוד כלונסאות (גלילי בטון) – יסוד כלונסאות מתאים כאשר הקרקע עמוקה ולא ניתן להעמיס עליה עומסים כבדים. במקרה כזה, מחדירים כלונסאות בעזרת ציוד קידוח כלונסאות לעומק הקרקע.

 

יצירת קיר כלונסאות בעזרת קידוח כלונסאות

 

קיר כלונסאות משמש כקיר תומך במקומות בהם נחצבה אדמה מצד אחד – אלו יכולים להיות עבודת כבישים בדרכים הרריות או אתרי בנייה תת קרקעיים כמו חניון. במהלך העבודה, כאשר הבור פתוח, האדמה עלולה לקרוס לתוכו – קיר כלונסאות תומך ומונע זאת.

בכדי ליצור קיר כלונסאות יש להחדיר או ליצוק כלונסאות בשורה, ולחפור רק מצד אחד שלהן. זוהי עבודה שדורשת מיומנות,  שכן יש להשתמש בציוד קידוח כלונסאות מיוחד ולהחדיר את הכלונסאות עמוק מספיק כך שלא יתמוטטו אל חלל הבור. למרות זאת, חשוב לציין שזוהי שיטה פשוטה ומהירה, ובדרך כלל מסתיימת בתוך שלושה ימים. ישנן כמה שיטות ליצירת קיר כלונסאות, התלויה באופי העבודה: כלונסאות חופפים, כלונסאות משקיעים, כלונסאות עבדים-דקים וכלונסאות וקמרונים. חשוב להתאים את שיטת העבודה לאופי הקרקע.

 

עבודת קידוח כלונסאות מקצועית

בכל הקשור לקידוח כלונסאות, עדיף לא להתפשר ולבחור בחברה מומחית בתחום הקידוח. קידוח כלונסאות מבוצע בעומק רב, הדורש ציוד ייעודי מתקדם. חברות מקצועיות ידעו להתמודד עם כל סוג קרקע, בצורה מדויקת ועל פי תכנית המהנדס, לבחור בציוד המתאים ולספק עבודה איכותית. לא כל חברה בשוק יודעת לבצע עבודה מקצועית בתחום זה, ולכן עדיף לא להסתכן ולבחור בחברה עם ניסיון רב בשוק. אל תשכחו שבסופו של דבר, זהו הבסיס של המבנה שלכם!

 

מאמר זה נכתב בשיתוף חברת מולטיטול – אספקת כלי עבודה מקצועיים.

השארת תגובה