פיקוח בניה בתהליך קידוח כלונסאות

פיקוח בניה הוא מרכיב מפתח בכל פרויקט בניה, ופיקוח כזה חייב להתקיים בכל שלבי הבניין, לרבות שלב הגמר והגימור. יחד עם זאת, ישנם מרכיבים שונים בתהליך הבנייה שהשפעתם על בטיחות השימוש במבנה, מחייבת פיקוח הדוק ומקצועי. אחת הדוגמאות הקלאסיות לכך היא הדוגמא של פיקוח בניה בתהליך קידוח כלונסאות. כלונסאות, רבים של כלונס, הם למעשה יסודות של המבנה ותפקידם הוא לתמוך במשקלו של המבנה ולספק לו יציבות מלאה בתנאים שונים של קרקע. בעבר היה נהוג להשתמש בכלונסאות מעץ, אך הבנייה המודרנית מחייבת מעבר לפלדה, וכיום עשויים הכלונסאות מרשת של מוטות פלדה עבים, שלאחר החדרתם לאדמה נוצק לתוכם בטון.

 

כיצד מותקנים כלונסאות ולמה נדרש פיקוח?

החדרת הכלונסאות אל הקרקע מבוצעת באמצעות קידוח לעומק הקרקע והנחת הכלונסאות בתוך חורי הקידוח שבוצע. כאמור, לאחר הנחת הכלונס, מבוצעת יציקה של בטון למילוי הבור עד תחתיתו, מה שמעניק לכלונס את החוזק המבני הסופי שלו. הכלונסאות הם למעשה היסודות עליהם עומד המבנה כולו, וכל טעות בהתקנתם יכולה להוביל לאסון של ממש. אסון כזה לאו דווקא יתבטא בקריסת המבנה כולו, אלא בסדקים שלאט לאט יחלישו את החוזק המבני של המבנה, ולעיתים גם בקריסות נקודתיות של חלקים מהמבנה.

בתהליך התקנת כלונסאות, יכולים להשתבש הרבה דברים: עומק הקידוח אינו מספיק, קוטר הקידוח קטן או גדול מדי, המיקום של הקידוח אינו מדויק, זווית הקידוח אינה תקינה וכן הלאה. אנשי המקצוע שמבצעים את הקידוח אמנם עושים זאת בצורה מקצועית ואחראית, אך לעיתים קיימים מקרים גבוליים בהם הם עשויים "לוותר לעצמם", ובדיוק במקומות האלה נדרש מרכיב הפיקוח. פיקוח בניה בתהליך קידוח כלונסאות, מבוצע על ידי מהנדסי בניין מקצועיים, המתמחים בתחום של יסודות בניין, ובמסגרת תהליך הפיקוח לא יינתן אישור להתקדם שלב אחד קדימה, עד שיגיעו אנשי הפיקוח למסקנה חד משמעית שהכל תקין.

 

מה כולל תהליך הפיקוח?

פיקוח בניה בתהליך קידוח כלונסאות, מתייחס למעשה לכל הרכיבים בתהליך הקידוח. קידוח אופייני יהיה בקוטר של 30-120 ס"מ ויתבצע לעומק של עד 25 מטר. לאחר ביצוע הקידוח מוחדרים הכלונסאות עצמם, קרי מוטות פלדה מזויינת המחוברים זה לזה באמצעות חישוק ספירלי, ולבסוף מבוצעת יציקת הבטון. במסגרת תהליך הפיקוח, מוודאים אנשי המקצוע כי הכלונסאות מוחדרים על פי תכנית הבנייה, ועל פי העקרונות ההנדסיים המקצועיים בהתאם למבנה שבו הם אמורים לתמוך. כמו כן, נבחן סוג הקרקע והתאמתו למבנה, פעולות שונות שיש לבצע לצורך חיזוק הקרקע ההיקפית ועוד כהנה וכהנה פעולות, המיועדות להבטיח את בטיחותו של המבנה הן לאורך תהליך הבניה, והן לאחר סיום בנייתו. ככלל, קבלן הבניין המבצע אחראי להפעיל גם את פונקציית הפיקוח, אך כדי למנוע מצבים של ניגוד אינטרסים, חשוב שתהיה זו פונקציה חיצונית שאינה קשורה לקבלן.

השארת תגובה